Dentofobia, czyli strach przed dentystą

Dentofobia to paniczny strach przed wizytą u dentysty. Uważa się, że może na nią cierpieć nawet połowa Polaków. Z biegiem unikanie wizyt u stomatologa może prowadzić do zaawanasowanej próchnicy, a nawet widocznych ubytków w uzębieniu. Jak pokonać w sobie ten lęk?

U osób, które pamiętają czasy „starych” gabinetów stomatologicznych i bolesnego borowania zębów, wizyty u dentysty często wywołują lęk, mimo że nowoczesna stomatologia oferuje dziś całkowicie bezbolesne i w pełni komfortowe metody leczenia zaawansowanej i rozległej próchnicy, chorób przyzębia, ekstrakcji zębów czy odbudowy ubytków. U nie wszystkich rozwinęła się z tego powodu dentofobia, a lęk szybko mija po podaniu znieczulenia. Niestety, u niektórych osób obawa przed bólem jest tak silna, że już sam charakterystyczny zapach gabinetu stomatologicznego czy dźwięk wydawany przez urządzenia dentystyczne powoduje atak paniki z jego wszystkimi somatycznymi objawami. Przyczyn dentofobii upatruje się przede wszystkim w negatywnych doświadczeniach związanych z leczeniem stomatologicznym w okresie dzieciństwa. Wpływ mogą też mieć na to zachowania bliskich (jeśli np. mama bała się dentysty, mogła przekazać ten lęk swoim dzieciom), a także określony typ osobowości i występowanie zaburzeń lękowych. Dziecko pozbawione pozytywnych skojarzeń z wizytami u dentysty (wręcz nimi straszone), nienauczone nawyku regularnych kontroli i „‚napraw” w gabinecie stomatologicznym, może z czasem rozwinąć objawy dentofobii i zrezygnować z wizyt u lekarza na wiele, wiele lat, nawet kosztem pogarszania się stanu uzębienia i, paradoksalnie, godząc się na ból, jaki to wywołuje.

Od dentofobii do utraty pewności siebie

Mało jest osób, które mają zdrowe zęby „z natury”. Odkładane przez wiele lat wizyty u stomatologa zawsze będą powodować stopniowe pogarszanie stanu uzębienia, widoczną próchnicę, a w końcu uciążliwe i bolesne choroby dziąseł czy przyzębia. Wszystko to przekłada się na jakość życia – w pewnym momencie bowiem nie da się ukryć przed otoczeniem braku uzębienia i szpecącego uśmiechu. Ma to wpływ na życie towarzyskie, zawodowe (nie każdy będzie chciał zatrudnić osobę z aż tak zaniedbanymi zębami), skutkuje obniżeniem pewności siebie, zmniejszeniem poczucia atrakcyjności, a nawet zwiększa ryzyko zachorowania na depresję. Często bodźcem do „wyleczenia się” z dentofobii staje się poznanie nowego partnera czy chęć zmiany pracy. Trzeba mieć jednak świadomość, że im dłużej zaniedbywaliśmy zęby, tym dłużej potrwa ich naprawa i na pewno będzie ona bardziej kosztowna. Wszystko można jednak zrobić! Ale jak… skoro pacjent boi się wizyty u lekarza?

Jak pokonać dentofobię?

Najważniejszym krokiem jest podjęcie decyzji o rozpoczęciu leczenia. Ważne, aby trafić wtedy w ręce zaufanego, empatycznego i spokojnego lekarza, który zanim posadzi nas na fotelu i zacznie pracę z zębami, najpierw opowie nam o możliwościach leczenia, o rodzajach znieczulenia, o technologiach stosowanych w nowoczesnej stomatologii, dzięki którym poprawa uśmiechu jest dziś całkowicie bezbolesna. To trochę tak, jakbyś przechodził pierwszą wizytę oswajającą u dentysty, jaką wiele klinik oferuje najmłodszym pacjentom. Nie bój się pytać i wyrażać swoich obaw – to teraz jest czas na rozwianie wszystkich wątpliwości! Jeśli boisz się bólu związanego z samym podaniem znieczulenia tzw. stomatologicznego (igłą), lekarz może najpierw zastosować na ten obszar krem lub spray znieczulający. Poza tym pamiętaj, że ukłucie związane z podaniem znieczulenia trwa dosłownie kilka sekund, a potem to już… sama przyjemność Bardzo dobrym wyjściem jest też zastosowanie u pacjentów z dentofobią sedacji wziewnej – tzw. gazu rozweselającego (często polecanego też dzieciom), a ostatecznie – jeśli klinika oferuje taką możliwość – narkozy, która jest warta rozważenia w przypadku możliwości przeprowadzenia kilku zabiegów bądź rozległych prac stomatologicznych, implantologicznych i protetycznych w ciągu jednego dnia, co dodatkowo zmniejsza stres związany z wizytą w gabinecie. Dzięki takim możliwościom możesz szybko i bez bólu odzyskać piękny uśmiech, atrakcyjny i młodszy wygląd (ubytki zębowe powodują zapadanie tkanek, co bardzo postarza twarz) oraz pewność siebie!

Pamiętaj też, aby dentofobią nie „zarażać” swoich bliskich, zwłaszcza dzieci – przedstawiając im wizytę u stomatologa jako przykrą konieczność, karę za złe zachowanie itp. Dzieci nauczone dobrych nawyków dbania o zęby oraz regularnych wizyt kontrolnych w klinice w przyszłości będą korzystać z usług dentysty bez lęku i obaw. Naprawdę warto się dla nich postarać! W przypadku dentofobii – tak jak każdej innej fobii i stanów lękowych – pomocna może też być psychoterapia u specjalisty zajmującego się tego typu problemami.

Zapraszamy do kliniki stomatologicznej w GlivDental, gdzie nasi lekarze i zespół doświadczonych specjalistów pokażą Ci, jak przyjazne, komfortowe i bezbolesne może być dbanie o piękny uśmiech!