Implanty zębowe – kiedy je stosować?

Implanty pozwalają na odbudowę utraconego lub mocno zniszczonego zęba, którego nie da się już naprawić innymi metodami, np. wypełnieniem czy licówkami. Jak wygląda proces założenia implantu? Jakie są najnowsze metody stosowane w implantologii dentystycznej?

Czym jest implant?

Implanty można nazwać substytutami zębów. Pełnią więc nie tylko funkcję estetyczną, ale też funkcjonalną. Braki w uzębieniu mogą bowiem powodować wiele różnych dolegliwości (np. bólów głowy, problemów z żuciem pokarmów), szybsze ścieranie i przesuwanie się pozostałych zębów, a nawet deformacje i przyspieszone starzenie się twarzy wskutek zapadania się tkanek miękkich (np. policzków, warg) w miejscu, w którym zabrakło podpory kostnej. Dlatego bardzo ważne jest, aby dbać o odbudowę zębów – jeśli ząb jest na tyle zniszczony, że nie da się go odtworzyć innymi metodami (np. nakładkami, wypełnieniem), konieczne staje się włożenie na stałe implantu stomatologicznego.

Jak mocuje się implanty?

implanty zębów gliwice, implanty zębowe gliwiceChoć powszechnie słowem implant określa się cały sztucznie odbudowany ząb, w fachowej terminologii stomatologicznej implant to tytanowa śruba, naśladująca korzeń zęba, do której za pomocą łącznika mocuje się koronę protetyczną (a więc tę część, która jest widoczna jako ząb). Tytan jest materiałem bardzo wytrzymałym, biokompatybilnym z ludzkim organizmem (bardzo rzadko zdarza się odrzucenie wszczepu), niealergizującym.

Zabieg zawsze jest poprzedzony wywiadem lekarskim (w przypadku wątpliwości lekarz może zlecić dodatkowe badania ogólnomedyczne), badaniem jamy ustnej, tomografią komputerową pozwalającą ocenić jakość i ilość tkanki kostnej, która będzie podłożem dla implantu, oraz zaplanowaniem całej procedury wszczepienia, rozmiarów implantów itp.

Pierwszym etapem zabiegu jest implantacja śruby, czyli jej chirurgiczne wszczepienie w kość – zabieg zwykle trwa ok. 30-60 minut i może być wykonany w znieczuleniu miejscowym bądź przewodowym. Lekarz implantolog wykonuje osteotomię, czyli otwór w kości pod implant, który następnie jest do niego wkręcany w taki sposób, aby zachować stabilność i jednocześnie nie spowodować uszkodzenia kości.

Uwaga! Mimo obaw wielu pacjentów prawidłowo przeprowadzona procedura wszczepienia implantów jest praktycznie bezbolesna! Oczywiście, podczas mocowania śruby będą odczuwane wibracje, przez niektórych pacjentów odbierane jako nieprzyjemne, ale nie jest to zabieg wiążący się z trudnym do wytrzymania bólem. Wielu pacjentów jest wręcz pozytywnie zaskoczonych!

Co dalej? Nie można od razu odbudować zębów na implancie, ponieważ musi się on zintegrować z kością. Dlatego zwykle implant jest „zamykany” na ten okres dziąsłem poprzez zszycie tkanek miękkich i pozostaje całkowicie niewidoczny. W czasie osteointegracji, która zwykle trwa 3-6 miesięcy, dochodzi do zrastania się powierzchni implantu z kością. Szczególnie ważne są pierwsze 4 tygodnie po zabiegu – nie wolno w tym czasie zbyt obciążać implantu, trzeba dbać, aby nie doszło do powstania w miejscu jego wszczepienia stanu zapalnego. Dokładne wskazówki dotyczące pielęgnacji i higieny jamy ustnej po implantacji dostaniesz w klinice.

Kolejnym etapem jest odsłonięcie implantu i nałożenie na niego tzw. śruby gojącej, wokół której w ciągu kolejnych 2-3 tygodnie ukształtuje się dziąsło. Dopiero wtedy miejsce to jest gotowe do odbudowy protetycznej zęba.

Korona na implancie

Korona to tak naprawdę indywidualnie zaprojektowany i przygotowany przez protetyka „sztuczny ząb” (czyli ta część, która wystaje ponad dziąsło), mocowany do implantu za pomocą specjalnego łącznika – tytanowego filaru. Stosowane współcześnie korony idealnie naśladują naturalne zęby – ich barwę, odbijanie światła czy transparencję (przeźroczystość), dzięki czemu są praktycznie nie do odróżnienia. Jeśli cały zabieg implantacji był wykonany prawidłowo, a korona przygotowana idealnie, tak naprawdę może być użytkowana dożywotnio bez konieczności wymiany. Najczęściej stosuje się korony ceramiczne na podbudowie cyrkonowej (kiedyś metalowej) bądź pełnoceramiczne. Pacjent nie tylko nie widzi różnicy w wyglądzie między implantem a prawdziwym zębem, ale też nie odczuwa żadnych niedogodności związanych z jego wszczepieniem. W taki sam sposób jak o własne zęby powinien też dbać o higienę implantów.

Dlaczego trzeba odbudowywać ubytki zębowe?

To nie tylko kwestia estetyki i warto zastanowić się nad wszczepieniem implantu nawet wtedy, gdy straciliśmy ząb w bocznej części uzębienia. Choć jest to niewidoczne dla innych, może powodować wiele dolegliwości, które nawet nie kojarzą się nam z zębami! Czasami już brak jednego zęba może powodować bóle głowy czy karku, a nawet wywoływać „trzaskanie” podczas ziewania czy żucia pokarmów. Brak zębów może też skutkować postępującym zanikiem kości oraz przesuwaniem się zębów sąsiadujących i przeciwstawnych (zęby zawsze dążą do styku), co może zaburzyć układ i pracę całego zgryzu. Pamiętaj też, że gdy skóra traci podparcie w zębach, zaczyna się zapadać – często odbudowa uzębienia powoduje natychmiastowy efekt liftingu i odmłodzenia skóry!